Deze lijst van TTRPG-termen blijven wij aanvullen. De wereld van rollenspellen en D&D komt met een hoop jargon die niet vaak buiten deze context worden gebruikt. We proberen jou deze zo goed mogelijk uit te leggen.
NR. | Naam | Uitleg |
---|---|---|
1 | 3rd Party | alle niet-officiële uitgevers. Wizards of the Coast is de uitgever van D&D, dus Kobold Press, LootTavern, Creeps and Sheep zijn 3rd party. |
2 | Ability Score | De hoogte van jouw personage's attributen. D&D heeft Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom en Charisma die elk een ability score hebben. |
3 | AC | Armor Class -> de hoeveelheid verdediging van een held om een aanval te weerstaan. Zwaardere harnassen en schilden verhogen AC. Een aanvalsrol moet GELIJK of hoger dan iemands Armor Class zijn om een doelwit te raken. |
4 | Action Economy | De balans van hoeveel acties beide kanten in een encounter hebben. Dit speelt ook mee in de moeilijkheid van een gevecht. Een party tegen 1 sterk monster betekent 4-5 acties tegen 1, wat in het nadeel van het monster is. |
5 | Advantage | Bij een rol met advantage mag je 2x rollen en het hoogste resultaat kiezen. Zie Disadvantage |
6 | Alignment | Hoe jouw personage in de wereld staat. Is die meer van de wet (Lawful) of zijn regels er om gebroken te worden (Chaotic). Zijn de intenties goed (Good) of kwaadaardig (Evil) |
7 | AoE (Area of Effect) | Een AoE-spreuk kan meerdere doelwitten in een bepaald gebied kan raken. Fireball is een AoE-spreuk die in een 20 ft. radius effect heeft |
8 | ASI | Ability Score Improvement, dat wat een 'ability score' verhoogt. |
9 | Attunement | Sommige magic items in D&D vereisen een band met de gebruiker om diens volle magische gaves te ontgrendelen. Volgens de huidige regels mag men een band met 3 van zulke magische voorwerpen hebben. |
10 | Backstory | Het achtergrondverhaal van een personage. Hoe is jouw personage op het avonturenpad gekomen? |
11 | BBEG | Big Bad Evil Guy/Gal -> de schurk / eindbaas van het verhaal. |
12 | Beer & Pretzels Game | Een manier van spelen die minder regels bevat, meer random en humor is. |
13 | Campaign | Een serie van meerdere sessies om een groter verhaal te vertellen. |
14 | Canon | Alles wat waarheid/officieël in een (fictieve) setting/wereld is. |
15 | Character Build | een manier om een bepaald soort personage te 'bouwen'. Er zijn 'builds' voor pure kracht en schade, waarnemen van gevaar, snelheid etc. |
16 | Class | Het soort personage dat je bent. Fighter, Rogue, Cleric, Druid, Wizard etc. |
17 | Cocked (Dice) | Als een dobbelsteen zo schuin ligt, dat men de rol niet duidelijk kan aflezen. |
18 | CR (Challenge Rating) | In D&D geeft de Challenge Rating aan hoe sterk een bepaald monster is. De regels geven aan dat een CR 5 monster te doen is voor een standaard lvl 5 party. Dit is geen exacte wetenschap, aangezien strategie en geluk een gevecht met een monster makkelijker/moeilijker maken. |
19 | Crit(ical Hit) | Als je een 20 op de d20 voor de aanvalsrol gooit, dan doe je extra schade. Hoe dat wordt bepaald, is aan de Game Master. Sommigen verdubbelen het aantal dobbelstenen, anderen de schade. |
20 | D&D | Dungeons and Dragons, de meest gespeelde en populairste RPG |
21 | DC (Difficulty Class) | De moeilijkheidsgraad om een bepaalde uitdaging te halen. De DM heeft bepaalde DC's in gedachten om iets te laten slagen. Spelers rollen de d20 + bonussen om de DC minstens te evenaren. In D&D is 10 makkelijk, 20 moeilijk en 30 bijna onmogelijk. |
22 | Dice Goblin | Een persoon met 'n grote dobbelstenenverzameling. |
23 | Dip | Een laag aantal levels van een andere class te pakken om grote voordelen uit te halen. Duke de Fighter 'dipped' in Barbarian om Rage te krijgen die hem helpt meer schade te ontvangen én uit te delen. |
24 | Dirty 20 | Als je met jouw d20-rol plus bonussen een totaal van 20 hebt bereikt, in tegenstelling tot een 'natural 20'. |
25 | Disadvantage | Rollen met disadvantage betekent dat je 2x moet rollen en het laagste resultaat moet pakken. Zie Advantage |
26 | DMG | Dungeon Master Guide: het basisboek voor D&D-spelleiders |
27 | DMPC | Een player character, gemaakt/gespeeld door de Game Master. Vaak in negatieve zin gebruikt, omdat deze te krachtig zijn of te veel het verhaal sturen. |
28 | Downtime | De tijd tussen avonturen/missies in. Spelers kunnen dan winkelen, roleplayen of eigen doelen verwezenlijken. |
29 | Dump Stat | Een stat/attribuut die jij bij een personage het laagst maakt. Tip: Maak Constitution NOOIT jouw dump stat. |
30 | Dungeon/ Game Master | De spelleider die het avontuur leidt, verhaal vertelt, bepaalt wat voor gevolgen acties en dobbelsteenrollen voor de spelers hebben. De spelleider speelt ook alle NPC's. |
31 | Dx | De X is het aantal zijdes van een dobbelsteen. Een d3 heeft 4 zijdes, de d20 20 zijdes. Als je 8d6 voor de Fireball rolt, rol je 8 zes-zijdige dobbelstenen. |
32 | Edgelord | Een personage dat duister, tragisch, wantrouwend, vaak wraakbelust en een alleenstaander is. Vaak rogues en rangers of Batman. |
33 | Edgelord Bingo | Een bingokaart die kenmerken van de Edgelord bevat. Zie Edgelord |
34 | Encounter | een uitdaging die de Game Maser aan de spelers/helden voorlegt. Het is vaak een gevecht (groep tegen orcs), maar kan ook een puzzel of een sociale uitdaging (Ga naar het bal om de huurmoordenaar te vinden). |
35 | Face | de (gladde) prater van de groep. Vaak met hoge charisma om zich uit moeilijke situaties te overtuigen, verleiden, te entertainen. Bards en rogues zijn vaak faces. |
36 | Feat | Een feat is een talent of expertise dat een personage speciale dingen laat doen. Het symboliseert training, ervaring en vaardigheden die verder gaan dan alleen jouw class. |
37 | Gish | Een personage met zowel vechtvaardigheden als magie. Een 'Martial Mage' |
38 | Glass Cannon | Een fysiek fragiel karakter dat enorme schade kan doen. |
39 | Grognard | een (ouder) persoon die oudere versies van een spel heeft gespeeld en vindt dat dat beter is. Kortom, een RPG Boomer. Het woord komt uit het Frans voor "oude soldaat of fan van wargames". (Logisch, want D&D was oorspronkelijk een war game.) |
40 | Homebrew | Alles wat zelfgemaakt is: een avontuur, campaign, voorwerp, monster. |
41 | Hook | Een verhaalelement dat de interesse van spelers/helden wekt om op avontuur te gaan. “Geruchten gaan dat er een drakenslachtend wapen in de grot van Bleghar de Bosreus ligt.” |
42 | House rule | Een regel van de Gamemaster die van de officiële regels afwijkt. |
43 | In Character | Alles wat jouw personage doet/denkt/zegt. Zie Out of Character |
44 | Initiative | In D&D is het de volgorde tijdens een combat encounter. De GM vraagt dan vaak om initiative te rollen om deze volgorde te bepalen. |
45 | Lair Action | Een sterk monster kan op Initiative 20 het terrein controleren/manipuleren met verschillende effecten. |
46 | Lawful Stupid | De wetten tot het belachelijke volgen, inclusief diens straffen. Vaak werden paladins zo gespeeld. |
47 | Legendary Action | Een high-level monster kan na iemands beurt iets doen, dat buiten de initaitivevolgorde gaat. Dit geeft zo'n monster meer acties om het aantal acties van de party bij te houden. |
48 | Legendary Resistance | Een high-level monster kan een saving throw halen, ongeacht de d20-rol. |
49 | Lore Dump | Als een Game Master overweldigend veel informatie over de wereld vertelt. |
50 | MAD (Multi-Ability Dependent) | Een klasse/build waarbij je hoge scores in meerdere ability scores wil hebben. Een Grappling Monk bijvoorbeeld wil Strength, Dexterity, Wisdom en Constitution hoog hebben, wil je er het maximale uit halen. |
51 | Matt Mercer Effect | Een onrealistische standaard, die spelers en/of Game Masters over (nieuwe) Game Masters kunnen hebben. Vernoemd naar Critical Role's Matt Mercer, die tijdens de livestream gebruik maakt van uitgebreide battlemaps, stemmen voor NPC's, geluidseffecten en intense roleplaying door professionele (stem)acteurs. |
52 | Metagame | He gebruiken van kennis over het spel om jouw acties e bepalen in plaats van die van jouw personage. Bijvoorbeeld: de domme Barbarian (gespeeld door een ervaren speler) die kennis over complexe spreuken heeft. |
53 | Min-Maxer/ Min-Maxing | Als een speler zijn karakter voor een bepaald doel (meestal kracht of snelheid) optimaal bouwt ten koste van roleplay en persoonlijkheid. |
54 | Mini(ature) | Een beeldje wat een representatie van een personage en/of monster is. Deze kunnen geprint zijn, gegoten of een 2-D versie zoals een "skinny mini". |
55 | Module | Een voorafgeschreven, gepubliceerd avontuur. Wizards of the Coast heeft modules zoals Curse of Strahd en Rise of Tiamat uitgebracht. |
56 | Monty Haul/Hall | Een soort campaign waarin (te) veel loot en magic items wordt gegeven. |
57 | Multiclass | Wanneer jouw personage twee 'classes' heeft. Bijvoorbeeld: Duke the Fighter heeft een pact met een Aartsfee gemaakt, waardoor hij een level in Warlock krijgt. Duke is nu een Fighter/Warlock Multiclass. |
58 | Munchkin | Een speler die bewust probeert om een spel te breken met belachelijke personages die bepaalde spelregels uitbuiten. |
59 | Natural 20 | Als je een 20 op de d20 rolt. |
60 | Nerf | Het verzwakken van een ability, spreuk en/of magisch voorwerp. Vaak gebeurt dit omdat iest te krachtig. Soms beperkt de DM bepaalde dingen omdat de setting daarom vraagt. |
61 | Nova (gaan) | Alle krachtige spreuken/abilities in de eerste ronde(s) gebruiken om zo snel mogelijk zo veel mogelijk schade te doen. |
62 | NPC | Non-Player Character; elk karakter dat geen karakter van de speler is. De bakker, ober, duistere magiër, de smid etc. De Dungeon/Game Master speelt deze meestal. |
63 | One-Shot | Een avontuur dat men in één avond/sessie van begin to eind kan spelen. |
64 | OP | Overpowered; te krachtig/sterk |
65 | Out of Character | Alles wat jij als speler zegt/doet/denkt. |
66 | Party | Een groep helden die samen avonturen beleven |
67 | Party Composition | Uit welke classes een party is opgebouwd. De klassieke opbouw is cleric, wizard, rogue en fighter om een gebalanceerde party te hebben. (Dit komt ook omdat dit vroeger de enige classes waren) |
68 | Party Wipe | Zie TPK. |
69 | PHB | Player Handbook: het basisregelbook voor D&D |
70 | Pregen | (Pregenerated) Een vooraf gemaakt character |
71 | PvP | Player vs Player. (Speler tegen Speler) Als de personages van de spelers elkaar (mogen) aanvallen. |
72 | RAI | Rules As Interpreted: een regel zegt letterlijk X (zie Rule As Written), maar spelleiders lezen het als Y om in de geest van de regel van te blijven. |
73 | Railroading | Als een spelleider de heldengroep op een niet-subtiele manier een richting in forceerr om het verhaal goed te laten lopen. |
74 | RAW | Rules As Written. (Regels zoals geschreven) “Zoals het in het Players' Handbook staat, zo zijn de enige regels van het spel." |
75 | Reskinnen | Iets anders benoemen/beschrijven van een bestaand iets. Dit kan om jouw eigen twist aan een bestaand iets te geven. Gamemasters gebruiken het vaak om ervaren spelers te verrassen en metagaming te voorkomen. |
76 | Ribbon Ability | Een talent van je (sub)class wat een personage niet per se krachtiger maakt, maar wel uniekheid geeft. Een Rogue kan bijvoorbeeld in dievencodes praten. |
77 | Rolling for Stats | De dobbelstenen bepalen jouw stat. Hoe dat gaat, is aan de GM. De meest gebruikte is “4d6, drop the lowest”, dus 4 6-zijdige dobbelstenen rollen en de laagste weghalen. Je hebt 5,4,4,2. Je laat de 2 weg, dus 5+4+4 = 13 in één stat. |
78 | RPG | Role Playing Game / Rollenspel |
79 | Rule of Cool | Als de Game Master de regels verbuigt om iemands gave idee qua regels te laten werken. |
80 | Rules Lawyer | Een speler die de officiële spelregels heel goed kent. In een negatieve betekenis is het iemand die op onvriendelijke wijze in discussie met de spelleider gaat over regels. |
81 | Saving Throw | Een d20-rol om een effect, spreuk te weerstaan of te ontwijken. Fireball vraagt om Dexterity Saving Throw, hypnose om een Wisdom Saving throw. |
82 | Session Zero | Een D&D-sessie om de setting, huisregels en verwachtingen voor een campaign te bespreken. |
83 | Side Quest | Een missie die niets of weinig met het hoofdverhaallijn heeft te maken. |
84 | Skill Monkey | Een personage die proficient in vele skills zijn. Bards en rogues zijn de skill monkeys in D&D. |
85 | Spell Components | Voor spreuken heb je (V)erbale, (S)omatische en (M)aterialen nodig. In andere woorden: Verbaal = toverwoorden; somatisch = gebaren; materialen = een focus of ingrediënten zoals een koperen draad of een diamant |
86 | Straight Roll | Als je een d20-rol zonder advantage of disadvantage rolt. Dit kan ook betekenen dat je een d20-rol zonder verdere bonussen rolt. Bijvoorbeeld: Een GM bijvoorbeeld vraagt om een 'Straight Strength check'. Dan rol je een d20+Strength modifier, dus geen proficieny bonus of skill bonus. |
87 | Subclass | Een specialisatie binnen een Class dat jou unieke talenten geeft. De Totem Barbarian, Way of Open Hand Monk, Assassin Rogue, Circle of the Moon Druid zijn voorbeelden van subclasses. |
88 | Tank | Een rol binnen de party die vaak hoge Armor Class of veel Hit Points heeft om de klappen voor de party te ontvangen. Vaak zijn dit barbarians, fighters, paladins. |
89 | TPK | Total Party Kill. Als een sessie/campaign eindigt met dat alle helden zijn doodgegaan. |
90 | TTRPG | Table Top Role Playing Game -> een spel, dat je aan een tafel speelt, waarin jij een personage speelt. |
91 | West Marches | Een stijl van campaign waarin een grote groep spelers in wisselende partys spelen, informatie over de gedeelde wereld met elkaar kunnen delen, en vaak met verbonden one-shots werken. |